Sunday, February 24, 2013

Guru Guru Sekolah Perlu Lebih Cemerlang

SEMPORNA : Golongan Guru Guru digesa agar memberikan perkhidmaan yang terbaik sekaligus mengutamakan pendidikan anak anak daerah Semporna memandangkan pendidikan adalah kunci kepada kemajuan pada satu satu bangsa serta digesa agar mengurangkan cerita politik dikalangan mereka.

Ahli Perlimen Sempora, Datuk Shafie Apdal berkata, seorang guru yang berkualiti lagi berilmu akan mampu menyampaikan ilmu pada anak muridnya dengan juga penuh kualiti.

"Pendidikan merupakan satu perkara penting dan harus diutamakan dalam kehidupan anak-anak kita.

"Justeru itu para guru harus bangkit dan menumpukan perhatian penuh agar bangsa ini tidak ketinggalan jauh dari konteks pendidikan.

"Pembinaan MRSM di daerah ini pasti akan mampu memudahkan anak anak Semporna melanjutkan pelajaran keperingkat yang lebih tinggi serta mampu mengurangkan kos perbelanjaan.

"Hanya menerusi pendidikan yang sempurna yang akan dapat melahirkan generasi baru yang mampu mengubah nasib keluarga dan keluar daripada kancah kemiskinan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Penyampaian Insentif Kecemerlangan Pelajar di Dewan Hotel Seafest Semporna.

Hadir sama Pengawai Pelajaran Daerah Semporna, Haji Raduan bin Haji Abdul Rahman. YDP Majlis Guru Besar Semporna, Mohd Said Abdul Jalil. Juga turut hadir Pengarah INSAN Sabah, Sadillah bin Haji Abdillah.

Dalam pada itu, beliau seterusnya menyatakan kelengkapan frasarana yang serba lengkap tidaklah menjamin kepada pencapaian murid ketahap kecemerlangan dan ini telah dibuktikan oleh SK Ulu Lubai, Sarawak di mana sekolah ini telah di nobatkan sebagai Sekolah luar bandar yang kedua cemerlang sedang frasarananya tidaklah begitu lengkap dan ia perlu di contohi oleh guru guru yang ada di daerah ini.

Sebelum itu Dato Sri Shafie telah menyampaikan bantuan BP1M di Sekolah SK Pekan 1 Semporna. Dan telah beliau telah menjanjikan yang bantuan kerusi baru akan di salurkan ke Sekolah tersebut.




No comments: