Wednesday, May 20, 2015

Sepertinya Abu Sayyaf Keluarkan Senarai Nama Untuk Di Culik



Kumpulan penculik merentas sempadan sepertinya Abu Sayyaf telah pun mengeluarkan senarai nama yang terbahagi kepada dua kategori ahli perniagaan dan ahli politik, tidak terkecuali Pegawai Kanan kerajaan. Menariknya, sumber itu berkata dalam kategori pertama termasuklah pegawai-pegawai kanan daripada agensi-agensi penguatkuasaan, dari Suruhanjaya Keselamatan Timur Sabah.

Menurut pegawai kanan Sabah United Cina Dewan Perniagaan (SUCCC). Presiden Dewan Perniagaan Cina di Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau adalah antara sasaran culik kumpulan culik yang menyerupai kumpulan Abu Sayyaf atau boleh saja dari kumpulan Abu Sayyaf.

Menurut sumber, menasihatkan agar mereka yang berkenaan tidak keluar malam dan menjaga jadual pergerakan supaya tidak menjadi mangsa.

Pihak Polis Cawangan Khas Sabah telah pun mengenal pasti atau mendapatkan senarai nama yang diancam untuk di culik mereka  terdiri daripada 32 atau 45 nama.

Kita tidak menolak, insiden culik mampu membuahkan hasil yang sangat lumayan dengan mendapatkan wang tebusan. Jadi tidak mustahil kalau ia menjadi sumber pendapatan kepada kumpulan jahat yang bertapak di selatan Filipina, terutamanya.

Dalam pada itu, pihak polis senantiasa bersiap siaga dalam menghadapi sebarang kemungkinan.

Dan kita sebagai masyarakat sewajarnya lah menyalurkan apa pun maklumat bagi membantu pihak yang berkuasa.

Paling tidak suka kita menasihatkan agar berhentilah membuat kerja jahat, fikirkan juga kaum bangsa sendiri yang ingin hidup sejahtera sekaligus terpalit hingga dipandang sinis. Kesian.


No comments: