Wednesday, January 9, 2013

STAR, PKR, DAP dan SAPP (Sabah) Yang Mengamal Politik Cauvinisme

Perjuangan STAR berserta penyokong tegarnya hanya akan membuatkan negeri Sabah ini berada dalam keadaan yang tidak stabil. Perpecahan kaum akan berlaku, yang akan mampu membawa kepada krisis kaum yang teruk.

Lihat saja penyokong penyokong STAR yang memperlekeh bangsa selain kaum KDM. Bangsa selain KDM dianggap pendatang sekaligus tidak berhak untuk memiliki walau seinci tanah atau mungkin juga tidak berhak menggunakan prasarana yang disediakan pemerintah.

Nah mari kita renung kembali. Kalau dilihat dari pola EKONOMI negeri Sabah dari dulu hinggalah sekarang. Pembangunan yang ada adalah hasil pentadbiran kerajaan BN, dimana kakitangannya terdiri dari kaum selain KDM.

Dan dalam pembinaan prasarana, kebanyakan tenaga kerjanya (buruh binaan) terdiri dari kaum selain KDM.

Pengusaha Ladang sawit secara kecil kecilan juga datang dari kaum selain KDM. Mereka ini yang banyak mengusahakan tanah tanah terbiar di mana hasilnya telah menyumbang kepada kemakmuran ekonomi negeri Sabah itu sendiri.

Peniaga kedai runcit yang ramai juga datang dari kaum selain KDM, mereka inilah yang banyak membantu dalam mengerakkan perniagaan borong yang di miliki oleh kaum Cina/India di bandar bandar.

Kesimpulannya, keterlibatan selain kaum KDM tidak boleh disangkal lagi dalam menyumbang kepada Pembangunan negeri Sabah. Jadi kenapa penyokong penyokong parti STAR tetap berpolimik dengan kehadiran mereka sedangkan mereka juga mempunyai keterangan diri yang sah ? Andai tindak tanduk penyokong STAR ini tetap tidak berubah yakni tetap menggunakan sentimen kaum sebagai senjata politik maka tidaklah menghairankan kalau di suatu hari nanti negeri ini akan bergolak di mana kaum selain KDM akan berang lalu mencetuskan perbalahan alsebab sering diperbudakkan.

(PKR, DAP dan SAPP juga ada bermain dengan sentimen ini)

No comments: