Tuesday, April 3, 2012

Syabu Di Semporna/Kg. Bangau Bangau

Kenapa persoalan Syabu tidak selesai, hampir sekian lama. Banyak yang memungkinkannya, antaranya :- Penguatkuasaan yang lemah dari pihak polis juga PEMADAM. Tiada ketegasan dari ketua ketua masyarakat kampung. Masyarakat luar yang bermastautin disini tiada tanggungjawab dan tidak berkerjasama dengan masyarakat asal kampung setempat dalam membendung syabu. Masyarakat tempatannya yang terlalu bacul yakni tidak kisah atau tidak tegas ketika bertindak walaupun masyarakat ini terdiri dari mereka yang berjawatan dalam pemerintah.

Untuk makluman, penagih penagih syabu ini kebanyakannya terdiri dari keluarga yang berada, yang duduk di sekitar Pekan Semporna dan bukannya penduduk tempatan kampung Bangau Bangau. Kalau adapun, mereka itu sebenarnya adalah pendatang (PTI) yang bermastautin secara haram di Kampung Bangau Bangau. Sebab itu keterlibatan semua masyarakat Semporna amat dibuntukan.

Saya cuba mengambil tanggungjawab ini dan saya telah berhubung dengan OCPD juga ASP Narkotik, bagi membincangkan bagaimana untuk menyelesaikannya. Beberapa tindakan telah diambil oleh pihak Polis tapi masih belum mencukupi, antaranya OCPD telah mengetuai tangkapan keatas ketua pengedar syabu, dua minggu sebelum beliau meninggal. Perpindahan ASP Narkotik ke Kota Kinabalu juga telah mencacatkan perancangan saya.

Maka itu keterlibatan ahli politik/YB sangat dibuntukan ketika ini.

No comments: