Saturday, April 7, 2012

Kaum KDM

Sering saya dengar suku kaum KDM diperalat untuk kepentingan politik peribadi oleh parti tertentu seperti STAR dan PKR. Asal ia berkait Borneonisasi, maka kaum KDM lah yang akan diketengahkan. Hello kaum KDM!, lain kali, jangan dengar cerita mereka, tapi minta mereka buat kerja kebajikan untuk kalian. Lihat, mereka buat ke tidak. Jangan dengar apapun alasan mereka, kalau mereka tidak menunaikannya. Jangan relakan kaum anda diperalat demi kepentingan politik peribadi. Pemerintah/FEDERAL tetap memandang kalian sebagai kaum yang perlu di ambil perhatian sama dengan banga lain seperti Melayu, Iban, Bajau dll. Tengok hanya bahasa kaum KDM yang ada di masukkan dalam kandungan buku teks Sekolah rendah dan bukan kaum bumi lain yang ada di Sabah.

Lihat kaum Bajau Suluk, dll kaum, apa mereka mahu diperalat ? Ya tidak, sebab mereka tetap tegar menyokong pemimpin mereka. Dan bagi kaum KDM pula, dokonglah parti PBS (Joseph Pairin Kitingan) berpegang teguhlah pada pemimpin ini.

Kaum KDM harus sedar taburan kalian tidak merata, kalian hanya bertompok di pantai barat walaupun kalian adalah majoriti penduduk Sabah. Maksud saya, walaupun kekuatan politik kesukuan kalian kuat lagi majoriti tapi ia tetap tidak akan mampu memborneonisasikan negeri ini. Ajakan parti STAR/PKR hanya akan membuat kaum anda/KDM dipandang serong oleh kaum kaum yang lain. Sedangkan untuk maju kehadapan kerjasama di antara kaum sangatlah dibuntuhkan.

Ikhlas dari saya.......

No comments: