Saturday, April 7, 2012

Dato Sri Shafei Apdal Ketua Menteri Sabah

Ini alasan saya, kenapa Negeri Sabah ini akan lebih maju kehadapan dalam konteks pembangunan, bila Dato Sri Shafei Apdal menjadi Ketua Menteri :- Sekarang DSSA memegang portfolio Menter Luar Bandar (KKLW) portfolio ini sangat mencabar dan ia memerlukan ketekunan, kebijakan, dan rasa kebajikan yang sangat tinggi, dan untuk melaksanakannya bukan hanya perlu ada tiga prinsip di atas, tapi ia perlu juga masuk ke pelusuk kampung (Seluruh Negara) untuk mengenal pasti permasalahan akar umbi dan semua kerja ini telah dilaksanakannya (tidak percaya cuba tanya semua suku kaum yang ada di Semenanjung, Sabah dan Sarawak) pasti mereka akan bersetuju.

Pendekatan beliau yang mesra dengan masyarakat bawahan adalah prasyarat kepada masyarakat Sabahan dalam memilih pemimpin. Sebab itu saya pernah dengar/membacanya pada satu kenyataan bahawa masyarakat daerah Kota Belud juga memerlukan dokongan dari beliau. Sebab masyarakat di sana sedar untuk melihat daerah itu maju seiring dengan kemajuan perdana, mereka memerlukan pemimpin yang berwibawa. Dan kalau hasrat ini menjadi realiti, ia tidak salah sebenarnya, sebab rakyat KB pun berhak untuk merasa nikmat pembangunan perdana.

Cuba bayangkan jika DSSA menjadi Ketua Menteri, pasti persoalan rakyat selama ini akan selesai, kenapa tidak dulu dia memegang persoalan negara sedang sekarang hanya di peringkat negeri. Jangan di lupa DSSA juga pernah disanjung oleh Timbalan Perdana Menteri, sebagai Menterinya yang paling rajin. Mudahkan! 👍

Gagasan 1Malaysia, pencetus masyarakat yang terbuka.

No comments: