Thursday, April 5, 2012

Percaturan Politik Lawan Di Semporna

Percaturan politik di Semporna untuk PRU kali ini mungkin hangat. Dan DUN yang paling berpotensi adalah DUN Sulabayan, itu pada pandangan politik politikus pembangkang/lawan. Mungkin begini sebabnya :-

1. Kedudukan Kampungnya yang bertaburan dan berbilang, memudahkan jentera pembangkang untuk menusuk lalu menghasut dan pendekatan ini mampu menarik pengundi marhaen yang baharu
2. Bilangan marhaen yang cuba mengangkat dirinya menjadi ketua masyarakat, ini juga menarik minat politikus pembangkang untuk mempengaruh mereka dan ia mampu menghuru harakan politik kampung sekaligus sedikit mempopularkan pembangkang.
3. Pengaruh Guru Guru yang memihak lawan/pembangkang, mereka ini punya kemampuan bagi mengalihkan fahaman politik marhaen kepada lawan/pembangkang, sebab suara politik para guru masih dianggap benar maka itu ia didengar oleh segelintir marhaen
4. Ikatan kekeluargaan yang intim dengan bakal calon, memudahkan calon mendapat sokongan percuma tanpa banyak berusaha (mag bog bog) 5. Perlakuan mudah merajuk dan suka dipujuk pada masyarakat/marhaen pulau, juga menyumbang kepada senario politik DUN Sulabayan, yang kelihatannya sedikit kelam akibat mudah diperkotak katikkan oleh para politikus pembangkang.

Walau bagaimanapun semua senario di atas hanyalah bersifat sementara, yang mana ia tidak akan mampu diterjemahkan hingga ke hari pengundian, pada akhirnya marhaen ini tetap juga mengundi BN/UMNO ;)

Suka saya tegaskan disini, bahawa masa depan masyarakat pulau BUM BUM terletak pada agenda jangka panjang pemerintah, juga agenda Dato Sri Shafei Apdal. Sebab itu jangan mudah terpengaruh dengan cerita retorik parti parti lawan/Pembangkang. Istiqamah saja dengan gagasan 1Malaysia.

Sedang SAPP/STAR dan PKR sekarang ini pun saling bergigitan, menunjukkan bahawa pihak lawan/pembangkang tidak punya agenda yang jelas, seperti yang diperkatakan oleh mereka kononnya demi rakyat.

Mag Bog Bog Kitam Ahgan jaga politik Dato Sri Shafei Apdal maka UMNO

No comments: