Tuesday, April 10, 2012

Senario Politik Sabah STAR dan PKR

Politik Sabah kian bergolak, kemunculan parti politik baharu seperti STAR dikata telah merubah sedikit senario politik negeri Sabah.

Parti STAR bersendikan Borneonisasi, perjuangam mereka mengarah kepada perjanjian 20 perkara. Mereka mahu perjanjian tersebut dikembalikan biar nanti kononnya negeri ini akan merasa kekayaannya dan maju setanding dengan negeri negeri lain yang ada di semenanjung sepertinya Selangor dan Johor.

Dalam tuntutan STAR, mereka mengkehendakkan 20% royalti minyak. Sedang kalau kita persoalkan kemana perginya 5% selama ini, mereka sendiri tidak tahu untuk menjelaskannya. Maksudnya kuantiti bukanlah isunya disini tapi ketelusan yang memegang amanah dari wang royalti tersebut, bagaimana ia dibelanjakan. Kalau pun 20% itu bakal direalisasikan oleh kerajaan pusat ada ke nanti jaminannya bahawa masyarakat ini akan mewah ? Atau kalau esok esok parti PR yang memerintah ada ke nanti tuntutan 20% ini akan di tunaikan ?. Ini yang saya kata, kenapa agenda PR dan STAR tidak jelas hala tujunya. Tidak lebih kepada memperbodoh sebenarnya.

Agenda PKR Sabah sering hilang seperti biskut, sekejap perihal buku jingga sekejap perihal Bornenisasi. Cuba dengar hujah debat para politikus PKR, mereka akan mengguna pendekatan Bornenisasi, itu bila kita mengaca perihal halatuju politik PKR dan Sabah. Sedangkan, setahu saya SAPP dan STAR sedang berusaha untuk menumbangkan politik PKR. Mereka tahu dengan adanya PKR di negeri ini pasti hasrat politik mereka akan terbantut. Dan Dr.Jeffry kenal siapa PKR ni, sebab itu dia keluar lalu menubuhkan STAR.

Kalau begitu keadaannya, jadi untuk apa lagi PKR/STAR berpolitik di Sabah ?

Di Malaysia ni, hanya UMNO/BN yang jelas agenda politiknya.

No comments: