Monday, April 2, 2012

Semporna Membangun Hanya Kerana Shafie

Semporna bukanlah daerah yang mempunyai sumber ekonomi yang mampu membangun daerah itu sendiri. Yang ada hanyalah cukai pintu, tukaran wang asing (perlancongan) perusahan ikan dan sedikit perusahan rumpai laut. Jika dijumlahkan kesemua hasil pendapatan dari sumber di atas ia masih tetap tidak mampu untuk membantu.

Usah buat perbandingan dengan daerah Lahad Datu. Yakni mempersoal, kenapa daerah itu boleh berkembang maju dengan pesatnya berbanding Semporna ? Sebabnya daerah itu punya tapak industri hiliran yang di jana Syarikat syarikat GLC seperti FELDA, Sime Darby, Kwantas dan banyak lagi. Industri hiliran inilah yang membuat Lahad Datu terus membangun berbeza dengan Semporna. Rujuk saja, kalau ada mana mana daerah yang mempunyai lapangan terbang bermakna daerah itu memang berpotensi dari segi ekonomi.

Maka itu masyarakat daerah Semporna sangat beruntung, kenapa ? Sebab, walaupun Semporna tidak mempunyai sumber ekonomi yang mampu digunakan untuk membangun tapi disebabkan adanya pemimpin seperti Dato Sri Shafei Apdal, yang berportfolio
Menteri, maka itu Semporna mampu bersaing dengan daerah daerah lain malah mungkin lebih kehadapan.

Kolej KPTM, RISDA dan MARA semua ini hasil usaha Dato Sri Semata. Mana mungkin Semporna ini layak untuk memilikinya sedang Semporna bukannya berada dikedudukan yang komersial tidak seperti Tawau dan Lahad Datu atau mungkin Daerah Kunak, tiga daerah ini berada disimpang jalan komersial (jalan raya utama) dan wajar memilikinya. MRSM bakal tersergam mega, ini hasil kapasiti seorang menteri. Bila frasarana seperti ini wujud di Semporna bermakna ia adalah kemudahan untuk generasi mendatang dari konteks pendidikan jangka panjang.

Kewujudan Mahkamah Besar Daerah Semporna. Ini juga atas usaha besar dari Dato Sri, sepatutnya daerah ini tidak wajar untuk memilikinya, sebab Semporna adalah residense kepada Tawau, bermaksud apa pun persoalan sivil ia boleh dirujuk di Mahkamah Tawau, jadi kenapa perlu lagi buat di Semporna. Bukan ke ini satu kelebihan yang mana masyarakat Semporna wajar mensyukurinya ?. Kurang dari itu Mahkamah Syariah bakal menyusul (sekarang dalam proses pembinaan). Maka itu kita semua wajar mengucap ribuan kasih kepada Dato Sri Shafei Apdal.

Jangan pernah dengar apapun kata politik dari puak puak lawan/pembangkang. Mereka hanya memperjuang agenda sempit lagi bersifat peribadi.


No comments: