Wednesday, June 3, 2015

Tiada Sebab Meletakkan Jawatan, Shafie Apdal.

Benar tu apa yang dinyatakan oleh Datuk Seri Shafie Apdal. Tidak ada sebab beliau meletakkan jawatan, logik jauh sekali.

Beliau hanya bertanyakan soalan berkaitan 1MDB demi kepentingan masyarakat secara keseluruhannya sekaligus UMNO. Kalau memang Datuk Seri Shafie Apdal mementingkan dirinya buat apa beliau mencampuri urusan 1MDB, baik macam orang lain buat diam malah membodek. Biarkan saja UMNO berkubur di PRU akan datang yang penting masuk.

Tapi tidak pada Datuk Seri Shafie Apdal. Sebab itulah harus masyarakat Malaysia, berterima kasih pada beliau. Sebaliknya masyarakat harus mempersoal pemimpin pemimpin UMNO yang mengambil sikap berdiam, sikit pun tidak mempersoal.

Sepatutnya apa yang beliau persoalkan, pihak yang berkenaan memberikan perhatian bukan malah mengugut. Itu bukan demokrasi terpimpin namanya tapi kuku besi.

(Jangan pernah melupakan sejarah, hancurnya sebuah negara atau empayar sebab tidak ada pihak yang tampil membetulkan keadaan dalam erti kata yang sebenarnya, semua pihak yang berkepentingan bermuka muka tapi akhirnya membinasakan mereka)

Kalau bertanya pun di hukum salah sedang antara langkah menepis persepsi ialah dengan bertanya dan menjawab. Nah susah sudah tu. Ingat parti politik atau UMNO bukannya milik mana mana individu tapi masyarakat secara umumnya. Mana mana individu termasuklah pemimpin UMNO berhak mengkritik kepimpinan UMNO mereka.

Tiada maknanya parti politik dalam demokrasi kalau keterbukaan tidak diraikan. Jangan ingat yang dimaksudkan dengan keterbukaan ialah siapa pun boleh menggunakan laman sosial sepertinya Facebook ya tapi lebih daripada itu. Himmm


No comments: