Tuesday, June 9, 2015

TPM Dan Menteri KKLW Kena Rombak.?



Tersenyum membaca entri pasal kononnya rombakan kabinet yang melibatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Shafie Apdal.

Menurut penulis tidak lagi Tan Sri Muhyiddin Yassin menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri manakala portfolio Datuk Seri Shafie Apdal akan dipindahkan dari Kementerian KKLW.

Tapi sebelum itu harus pentadbiran PM memikirkannya masak masak. Tindakan ini bakal menambah beban UMNO di Semenanjung dan BN di negeri Sabah (Andai tekaan penulis ada kebenarannya).

Tanpa Tan Sri Muhyiddin Yassin tiada lagi penyokong UMNO yang berani berkata benar boleh saja separuh roh UMNO akan hilang. Tanpa Datuk Seri Shafie Apdal sebagai Menteri KKLW, tiada lagi kerja kebajikan yang menguntungkan masyarakat. Ini jawatan Menteri KKLW ah, bukan calang calang punya portfolio oh. Harus Menteri itu rajin turun padang, mengenepikan status Menterinya, bak kata Datuk Seri Shafie Apdal, Menteri Kampung. Sanggup bercampur dengan pelbagai lapisan masyarakat. Tidak berlagak sebagai seorang Menteri yang hanya duduk di bilik berhawa dingin dimana sebahagian tugasnya diambil alih oleh kakitangan yang dikepercayaannya. Menteri KKLW juga harus kerap turun padang mengharungi onak dan duri, walau jauh di pedalaman.

Oleh itulah jangan mudah mengambil keputusan yang tidak wajar. Tanpa dua Menteri ini boleh saja UMNO berhadapan dengan kekalahan pada PRU13 yang lepas, sedang itupun undi popular milik PR.

Cukup cukuplah jangan malah menambah beban UMNO. Fikirkan juga masa depan UMNO di Semenanjung dan BN di Sabah. Bukannya pemimpin pemimpin utama UMNO tidak tahu selama ini yang bertanggungjawab memenangkan BN ialah undi masyarakat yang bukan pun ahli parti.

Dan lagi, adakah dengan merombak barisan Kabinet krisis kepercayaan masyarakat terhadap UMNO akan pulih. Bukan itu caranya menyelesaikan isu. Silap sangat. Himmm

(Ahli UMNO baru berjumlah 3.5 juta, jumlah pengundi seluruh Malaysia berjumlah 13 juta. Ertinya yang menentukan kemenangan parti ialah  masyarakat ramai yang bukan ahli parti ialah 9.5 juta)


No comments: