Friday, June 5, 2015

Bencana Adalah Peringatan Untuk Pemimpin Tempatan Sabah.?



Kesan gempa yang berpusat di Ranau, Sabah.  Dimaklumkan gegaran berukuran 6.0 skala rektor.

Kejadian gempa ini umpama ujian pada pemimpin tempatan negeri Sabah selain kejadian bakar yang telah melibatkan beberapa buah kampung di pantai timur dan barat Sabah.?

Kenapa saya kata, ujian pada pemimpin tempatan negeri Sabah, sebab Ketua Menteri Sabah merangkap Pengerusi Keselamatan Negeri Sabah. Bertanggungjawab keatas keselamatan atau kesejahteraan masyarakat Sabah secara keseluruhannya.

Bila kita kata ini sejenis ujian daripada Allah, sebab mungkin tidak meletakkan hak pada tempatnya. Di bilang itu semua kesan dari pergeseran yang berlaku di dasar bumi. Mereka tidak tahu siapa yang menyebabkannya kalau bukan adanya kuasa Allah.

Masyarakat telah bertukar kepada bodoh hanya kerana setia pada pemimpin yang tidak kisah akan tanggungjawab mereka. Mentang mentang bertanding atas tiket BN, maka keyakinan itu terus dipendam. Buatlah apa pun pada orang orang yang bodoh, tetap BN mendapat kemenangan besar di negeri Sabah.

Tolonglah, berulang kali saya sebutkan di dalam politik juga ada kerja Allah.

Sebelum ini kejadian kampung terbakar di pantai timur dan barat. Saya dikhabarkan terutamanya mangsa di di pantai timur Sabah, tidak ada tindakan yang jelas dari pentadbiran negeri Sabah. Mereka hanya sibuk mengatur kononnya pembangunan jangka panjang. Pada masa yang sama dibiarkan mangsa berhujah berpanas apa lagi tinggal di dalam khemah yang diperbuat daripada plastik yang hanya sesuai di gunakan di negera yang beriklim sejuk.

Saya sebagai masyarakat politik, amat kisah pada perkara yang melibatkan kebajikan masyarakat.

Kita tunggu dan lihat, apa tindakan kerajaan negeri Sabah di dalam menanganinya. Bukan hanya pada mangsa semasa gempa bumi tapi juga mangsa  sebelum ini yang terlibat dengan kebakaran Kampung. 

Kita belum lagi sebut pasal prasarana yang mampu menggiatkan pola ekonomi setempat ya. Itu semua dibawah tanggungjawab pentadbiran kerajaan tempatan yakni negeri. Himmm


No comments: