Saturday, June 14, 2014

MCA Bantah Sebarang Usul Hudud.?

MCA akan bantah sebarang usul hudud dari Umno
Kow Kwan Yee | 3:23PM Jun 14 2014

Selepas Umno Selangor berbolak balik mengenai usul hudud di DUN Selangor, Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata parti itu akan menentang sebarang usul atau rang undang-undang berkaitan hudud walau dimulakan oleh Umno pada masa akan datang.

Bagaimanapun, sama ada beliau mendesak parti terbesar itusecara langsung supaya menarik balik usul itu, beliau tidak menjawab secara langsung walaupun diasak pemberita beberapa kali.

Sebaliknya ahli parlimen Bentong itu sering menekankan bahawa perkara terpenting adalah "akibat", bukan proses itu sendiri.

Beliau kemudiannya berkata Umno hanya mengemukakan usul mendesak kerajaan Selangor mengkaji kemungkinan melaksanakan hudud di negeri itu, tidak seperti PAS yang mahu membentangkan rang undang-undang persendirian untuk menguatkuasakan hudud.

Liow yang juga bekas menteri kesihatan turut menafikan bahawa beliau mempertahankan Umno dengan berhubung kenyataannya itu.

Laporan sebelum ini memetik Liow sebagai berkata beliau tidak dimaklumkan dan diberi taklimat oleh Umno Selangor terlebih dahulu, namun beliau enggan memberi respons mengenainya.

Sebenarnya tidak jadi soal bha tu, sama ada MCA setuju atau tidak dengan perlaksanaan hudud. Hudud terlaksana di negara ini bila masyarakat Islam secara keseluruhannya bersetuju dengan perlaksanaan hudud. Soal parti komponen yang enggan perlaksanaan hudud sepertinya MCA, Gerakan dan komponen pembangkang ia bukan isu yang tidak mempengaruhi perlaksanaan hudud.

Yang jadi soal ialah, bila hudud di politikkan demi keuntungan politik, kita ambil contoh hudud oleh PAS. PAS mahu melaksanakan hudud tapi mengikut telunjuk DAP, sebabnya ialah untuk menjaga a kelangsungan politik PAS dimasa masa yang akan datang, itu saja. Itu menunjukkan PAS tidaklah bersungguh melaksanakan hudud.

Nah begitu juga dengan UMNO, andai ada pihak terutamanya dari pembangkang yang cuba memainkan isu hudud di masa masa yang akan datang, semestinya UMNO akan merujuk kepada kesungguhan PAS dalam melaksanakan hudud. Bermaksud kalau hanya UMNO yang bersungguh tapi tidak pada PAS dan PKR hudud tidak akan terlaksana.

Faham mungkin apa yang saya maksudkan kan. Tidak timbul soal MCA atau mana mana parti komponen yang menafikan hudud, masyarakat  itu  sendiri yang perlu menunjukkan kesungguhan mereka.


Posted via Blogaway

No comments: