Monday, June 2, 2014

Contohi Kepimpinan Shafie Apdal

Pemimpin pemimpin negeri di Sabah ini, harus lebih aktif meninjau persoalan yang di hadapi oleh masyarakat yang ada  peringkat akar umbi. Tidak perlu ada protokol rasmi bagi menyambut ketibaan mereka. Apa yang penting ialah berikan perhatian kepada masyarakat yang  telah memberikan mandat.

Harus di tahu negeri Sabah ini agak ketinggalan dari pelbagai aspek pembangunan apa lagi dari konteks persaingan, maka itulah pemimpin pemimpin negeri perlu lebih agresif. Adeh

Contohi sikap Dato Sri Shafie Apdal dalam berpolitik bukan hanya cakap tapi juga melaksanakanya malah membuat tinjauan secara terus ke akar umbi, tinjauan kerja akan beliau buat tanpa pengetahuan mana mana agensi kerajaan yang dipertanggungjawabkan. Dengan itu persoalan  yang dihadapi oleh masyarakat akan berada dalam pengetahuannya tanpa melalui orang ketiga, kecuali pada individu tertentu yang beliau telah berikan mandat, itupun tetap melalui tapisan.

Isu semasa yang menghimpit sosial masyarakat angkara gejala syabu, sedang dalam perhatian Dato Sri untuk diselesaikan.

Semasa tinjauan kerjanya ke Semporna yang di buat oleh beliau baru baru ini, beliau sendiri yang mengingatkan Tuan OCPD Semporna agar membenteras gejala penggunaan syabu habis habisan. Tumpukan pada  kawasan kawasan yang telah di kenal pasti, selepas itu nyahkan syabu.

Pada tinjauan kali ini, sempat beliau menegur seorang ahli majlis daerah. "Jangan saja kamu asyik bermesyuarat, laksanakan kerja" merujuk pada keadaan pasar yang tidak terurus. Ini adalah bukti kesungguhan beliau sebagai seorang pemimpin yang yang mementingkan kesejahteraan masyarakat.

Persoalan tapak perkuburan orang orang Islam juga turut berada di dalam perhatian beliau. Apa tapak yang ada sekarang masih boleh menampung, ini yang di persoalkan untuk di selesaikan.

Bermaksud  pemimpin yang hebat seharusnya memiliki komitmen yang jitu  terhadap masyarakat. Dan adalah tidak keterlaluan kalau saya katakan di sini, bahwa corak kerja politik Dato Sri Shafie Apdal wajar di contohi oleh semua pemimpin pemimpin negeri Sabah. Jangan saja dua atau tiga tahun lagi PRU tiba, baru sibuk turun padang.

Seharusnya kok kerja politik itu tidak nampak dari lapangan politik tapi akhirnya menguntungkan politik.


Posted via Blogaway

No comments: