Thursday, June 13, 2013

Peranan NGO

Peranan NGO

Peranan NGO penting untuk membangun suatu masyarakat dan bangsa. Sejak tahun 1970-an, NGO telah bertambah banyak dari sebelumnya, cuba untuk mengisi ruang yang tidak akan atau tidak dapat diisi oleh kerajaan.

Dari pelbagai peranan yang dimainkan oleh NGOs, 6 hal berikut merupakan yang penting:


Pengembangan dan Pembangunan Infrastruktur

   Membangun perumahan, menyediakan infrastruktur dan usaha berasas masyarakat lain.


Menjalankan Inovasi, Ujian dan Projek contoh:

    NGO memiliki kelebihan dalam perancangan dan pelaksanaan projek/suatu kerja yang inovatif karena adanya kemampuan bertindak dengan lebih cepat dibandingkan dengan kerajaan dengan birokrasinya yang rumit.


Keberkesanan komunikasi

     NGO dapat memfasilitasi komunikasi ke atas, dari masyarakat kepada kerajaan, dan ke bawah, dari kerajaan kepada masyarakat. Komunikasi ke atas mencakup pemberian informasi kepada kerajaan tentang sesuatu idea, dirasakan dan dilakukan oleh masyarakat, sedangkan komunikasi ke bawah mencakup pemberian maklumat kepada masyarakat tentang apa yang direncanakan dan dikerjakan oleh kerajaan. NGO juga dapat memberikan informasi secara horizontal dan membentuk jejaring (networking) dengan organisasi lain yang melakukan pekerjaan yang sama.


Bantuan Teknikal dan Latihan

    Institusi Latihan dan NGO dapat merancang dan memberikan suatu pelatihan dan bantuan teknikal untuk organisasi berasaskan masyarakat dan kerajaan.


Penelitian- Monitoring dan Evaluation

      Monitoring dan Evaluation yang efektif terhadap sifat partisipatif suatu projek akan memberikan manfaat yang baik bagi masyarakat dan staf projek itu sendiri. 

     Advokasi Untuk Dan Dengan Masyarakat Miskin/Berkaitan

      NGO menjadi jurubicara dan perwakilan orang miskin dan mencuba untuk mempengaruhi keputusan polisi dan program kerajaan. Ini dapat dilakukan melalui berbagai cara antaranya, mengadakan atau mengikuti forum umum untuk memformulasi suatu polisi dan rencana kerajaan, kemudian mengumumkan hasil penelitian dan dapatan suatu kes itu terhadap orang miskin. Jadi, NGO memainkan peranan mulai dari advokasi kepada orang miskin hingga implementasi program kerajaan; dari Pendesak (opinion maker) dan pengkritik sehinggalah rakan kerja dan penasihat; dari penaja hinggalah mediator.

 

      Beberapa bidang yang sering dilakukan oleh NGO, antara lain:-

1.Pendidikan masyarakat dan pengembanganya

  

2.Penanganan kesihatan khusus

  

3.Masalah sosial masyarakat

  

4.Alam sekitar/semulajadi

  

5.Ekonomi

    

6.Pembangunan Negara

  

7.Isu Keluarga, Wanita & Anak-anak

1 comment:

Unknown said...

Assalaamualaikum. Boleh saya dapatkan kertas kerja atau penulisan dalam bentuk artikel jurnal berkenaan topik ini? Sebagai bahan rujukan untuk saya. Jika ada sumber yang telah dirujuk, mohon kongsikan agar saya juga oleh mendapatkan rujukan tersebut. Terima kasih.