Sunday, June 16, 2013

Kronisme Tetap Ada Dan Anak Muda Harus Terima

Anak muda pula janganlah terlalu sengal. Kronisme itu tetap akan berlaku sampai bila bila, asal saja anda berdiri di lapangan politik, sebab itu ada istilah pengikut tegar. Tinggal lagi yang kita boleh persoal sekarang ialah orang yang mendapat kelebihan dari hubungan erat tersebut. Mereka harus melihat kekurangan yang ada dibawah mereka, mereka sepatutnya membantu golongan tersebut sebab kalau diikut, mereka itu yang lebih berharga dari diri itu sendiri, maklum bilangan mereka lebih majoriti.

Jangan memperbodohkan diri dengan memberi alasan yang hingusan sedang alasan itu hanyalah retorik pada mana mana organisasi politik. Bersikap matang saja, yang kalian patut persoal ialah kedangkalan birokrasi di peringkat pertengahan dan bawahan, dua lapisan ini yang melaksanakan dasar kerajaan sedang selalunya mereka ini jenis yang pemalas lagi tidak berintegriti hingga mampu menafikan hak marhaen secara total.

Pun begitu para pemimpin harus bersikap adil jangan saja main tangkap muat dalam mencari kroni walaupun jelas individu itu hanya bersikap acuh tak acuh dalam memperjuangkan kepimpinan pemimpin itu sendiri. Nanti orang marah kok itu sambil tergelak gelak :-).

Sent from Catch Notes for Android https://catch.com

No comments: