Tuesday, May 21, 2013

Jangan Berpolemik Dengan Insiden Air Asia

Air Asia pun terlibat dalam politik national sudah ya. Yang sebenarnya kalau memang perkara seperti ini dipersoalkan nah banyak perkara dangkal di luar sana yang boleh di polemikkan dan perlu diambil perhatian serius untuk dibantu.

Ada banyak birokrasi jabatan yang menidakkan hak masyarakat di luar sana. 

Siapa yang kisah dengan kakitangan jabatan yang memanipulasi keterangan diri marhaen, siapa yang kisah dengan bil air yang dimanipulasi, siapa yang kisah dengan pembahagian bantuan kebajikan yang tidak adil, siapa yang kisah dengan proses pengeluaran sijil nikah yang disulitkan, siapa yang kisah dengan pengedaran Syabu yang berleluasa serta pertambahan banyak penagih dadah, siapa yang kisah dengan Guru Guru Sekolah yang kurang bertanggungjawab, siapa yang kisah dengan kebajikan masyarakat marhaen sedang mereka diketuai oleh ketua ketua masyarakat yang tidak berwibawa lagi sudah tidak relevan dari konteks umur dan perkembangan arus perdana. Apa kalian menyerahkannya secara total kepada penguatkuasaan pemerintah/pemimpin, lalu dimana tanggungjawab anda sebagai konon masyarakat sivil ? 

Kalian mempersoalkan agensi tambang murah hanya kerana Air Asia dimiliki oleh individu tertentu sedangkan ia melibatkan insiden yang terpencil ?

No comments: