Thursday, November 15, 2012

Cinta Tidak Buta

Seorang Ibu yg baru balik dari pasar melihat ada 3 orang lelaki yang berjanggut sedang menunggu di halaman rumahnya. Ketiga tiga lelaki itu kelihatan letih dan kelaparan. Ibu itu mengajak mereka masuk ke rumah untuk makan, tapi mereka enggan sambil membuat pertanyaan,
"Apakah suamimu sudah pulang ?"
"Belum" jawab Ibu itu.
"Kalau begitu kami tidak boleh masuk."

Ketika suaminya pulang, Ibu itu menceritakan tentang tiga individu tersebut, lalu suaminya menyuruhnya agar mengajak ketiga tiga individu itu untuk masuk ke rumah. Tapi salah seorang dari mereka berkata,

"Yang itu bernama KEKAYAAN, yang itu KEJAYAAN dan saya CINTA. Kamu harus memilih salah seorang dari kami untuk masuk ke dalam rumah kamu, sebab kami tidak boleh masuk secara serentak"

Ibu itu masuk semula dan menceritakan tentang apa yang di dengarnya kepada suaminya, suaminya berkata: "Suruh Kekayaan masuk, saya ingin rumah ini penuh dengan Kekayaan."

Tapi Ibu itu berkata: "Lebih baik Kejayaan, biar semua pekerjaan kita selalu penuh dengan Kejayaan."

Salah seorang dari anak mereka berkata: "Lebih baik Cinta, biar rumah ini selalu penuh dengan Cinta,"

Akhirnya mereka sepakat untuk mengajak Cinta masuk, Ibu itu kembali ke depan dan berkata, "Yang bernama Cinta silakan masuk."

Ketika orang yang bernama Cinta itu berjalan masuk, kedua orang yang lain mengikutinya.

Si Ibu merasa hiran dan berkata, "Kami hanya mengundang Cinta, kenapa kamu berdua turut ikut?"

Orang itu berkata, "Kalau Ibu memilih Kekayaan atau Kejayaan, kami hanya boleh berjalan secara berasingan. Tapi di sebabkan Ibu memilih CINTA, kami berdua akan selalu mengikutinya, kemanapun dia berjalan. Yang sebenarnya kami berdua ini buta, hanya Cinta yang boleh melihat dan menunjukkan kami jalan kemanapun dan bila bila masa.... "

Jalani hidup ini dengan rasa cinta!
Dan bersyukur kita masih berada diantara orang-orang yang mencintai kita.... Alhamdulillah...

No comments: